Seniortur til Krumkagen bliver til kysttur

12. april 2023 kl. 09:00

Kære seniorfiskere,

Jeg tog til Krumkagen i går for at se på forholdene inden vores tur dertil på onsdag. Den forløb således:

• ·         Jeg gik direkte ned til Gudenåen og riggede min 2-håndsfluestang til.
  • ·         Jeg indså ret hurtigt at jeg ikke kunne fiske lige der, på grund af høj vandstand i åen.
  • ·         Så ville jeg gå opstrøms, men sad fast i mudder til knæene, så tilbage igen.
  • ·         Så ville jeg ned til den flotte nyanlagte bro over bækken for at fiske nedstrøms, men lige før broen sad jeg igen fast i mudder til op over knæene.
  • ·         Så gik jeg 100 meter ind på engen for at krydse bækken højere oppe, hvilket lykkedes, men inden jeg igen kom ned til åen, måtte jeg igennem et område med mudder og nærmest bundløse forhold, men nåede ned til åen.
  • ·         Jeg havde et udmærket fiskeri nedstrøms, men fangede ingen laks.
  • ·         Det tog mig ½ time at komme tilbage over bækken, og besluttede mig for at forsøge at komme opstrøms ved at gå op på højdedraget uden om alt det sumpede. Det var lige så sumpet på højdedraget, og jeg måtte hoppe fra tue til tue.
  • ·         Nede i engen måtte jeg forcere endnu en bæk, med nærmest bundløst mudder, men kom dog over.
  • ·         Nede ved Åen mødte jeg Jesper Pedersen, en ung mand midt i 40’ne, hvis vadebukser afslørede, at han havde siddet i mudder op til skridtet og havde kæmper et kvarter for at komme op. Han var ret forskrækket over den oplevelse!
  • ·         Lært af det, fiskede jeg 1-2 meter inde på engen ned til det første sving. Der kunne jeg se hvor Jesper havde siddet fast. Så jeg vendte om.
  • ·         Fiskede 3 timer på det lige stræk og så en laks springe ca. 50 meter nedstrøms bænken hvor fiskeriet starter. Men bide ville den ikke.
  • ·         Jeg kæmpede en time for at komme tilbage til stien op til parkeringen. Jeg måtte gå en del frem og tilbage, inden jeg fandt en vej igennem bækkene og det nærmest bundløse mudder.

Konklusion: Det bliver ikke nogen god tur at tage til Krumkagen på onsdag. Vi kan fiske i åen, men vi kan ikke komme ned til den, før det har været tørvejr et par uger endnu.

Hvad gør vi så? – De øvrige lakseåer er stadig fredet. Så ingen laks! – Vinden på onsdag er i syd, så vi tager til Fjellerup på nordkysten af Djursland. Hopper i vaders og prøver det legendariske fluefiskeri, eller fiskeri med let spinnergrej, på lavt vand.

Hvis du fortryder din tilmelding grundet denne ændring, så send mig en e-mail. Ellers hører jer, der har tilmeldt jer, nærmere på mandag omkring kørsel og mødested.

Det skal nok blive sjovt!

Mogens