Århus Å

Sæson
1. marts - 15. november (begge dage inkl.)

Petersminde

Tæt ved udløbet fra Solbjerg Sø løber dette stræk af Århus Å. Selvom strækket er smalt som en bæk er der gode dybe høller som gemmer på bækørreder, der lures bedst på opstrøms flue eller spin Petersminde ligger ved Skovgårdsvej, lige ved vejens udmunding i vej 433 (Gl. Horsens Landevej) ca. 12 – 13 km. Fra Århus. Bemærk at parkering foregår ved gavlen af den store lade, bag det interimistiske busskur.

Edslev

Nord for Hørning har medlemmer af AROS adgang til Århus Å. Strækningen snor sig smukt og ugenert gennem ådalen. Strækningen er kendt for at huse pænt med bækørreder, der villigt lader sig lokke af en lille spinner eller flue fra et af de mange gode skjul, som dette stykke fiskevand huser. Velegnet til fluefiskeri for begyndere. Der køres ad Torshøjvej mod Pinds Mølle. I Edslev, lige før traktorværkstedet, drejes ad Edslevvej. Der kan parkeres i svinget efter ”Bundgård”.

Tarskov/Pinds Mølle

Syd for Harlev, mellem Tarskov Mølle og Pinds Mølle, er Århus Å klar, varieret og spændende. Den løber gennem en smuk skovstrækning Her er masser af skjul. Godt fluefiskeri for den øvede (mange træer). Der kan parkeres på Tarskovvej ved den offentlige sti eller på Fusvadvej umiddelbart efter at åen er passeret, hvis du kommer fra Stillingvej.

Skibby

Vest for Skibby har foreningen adgang til endnu en strækning af Århus Å. Selv om den smukke natur her brydes af motorvejen, er det ikke noget man tænker over, når man går ved åens brinker og lurer på en bækørred, der tager insekter på overfladen. I de rolige sving er der chancer for havørreder i årets sidste måneder, mens bækørreder villigt lader sig overliste gennem hele sæsonen. Dette stykke fiskevand egner sig til alle former for lystfiskeri, både med orm, spinner og flue. Imellem Skibby og Ormslev kan der parkeres ved åen, på Holmbækvej. Alternativt kan parkering ske på Skibbyvej (Skibby-Harlev) umiddelbart før den gamle jernbanedæmning.

Skibby 2

Dette stykke er meget velgenet for fluefiskeri. Ud over de arter der er nævnt ovenfor, er der på grund af den nærliggende put and take også en del regnbuer på stykke.

Derudover rummer nogle af svingene de største gedder i åen. Der er mulighed for at parkere to steder på strækningen. Ved parkering skal du vise hensyn, så landmanden kan komme forbi med landbrugsredskaber.

Gammel Harlev

Dette stykke af Århus Å er specielt velegnet til fluefiskeri. Der parkeres ved afmærkningen på kortet herunder, og man følger herfra Kirkestien ned til åen.