Havørred fra Lilleåen

--Denne fisk er henudsat--

En glemt pung og en
venlig fisker

Denne fisketur starter egentligt to dage inden selv turen. Jeg var i søndags oppe og fiske i Lilleåen, hvor jeg på vej hjem handler i Hadsten, og glemmer min pung. På arbejde tirsdag får jeg endeligt lokaliseret pungen, og planlægger at hente den på vejen hjem fra arbejde – men hey, så kan jeg jo ligeså godt fiske, grejet er alligevel i bilen.
Humøret er højt, da jeg henter pungen, køber en sandwich, og sætter kursen mod et nyt stræk af åen, jeg ikke har fisket tidligere. Jeg spiser min sandwich, får waders på, før en kold fornemmelse breder sig i kroppen. Efter sidste fisketur tog jeg grejæsken ud af bilen for at supplere ved flere spinnere – FUCK! Jeg googler eventuelle forhandlere af grej i Hadsten, klokken er 17.20, og jeg har ikke meget tid før butikkerne lukker. Både THansen og Jem & Fix har udsolgt af børnefiskesættet, som ellers indeholdt et par spinnere og wobler, som jeg nødtørftigt kunne have brugt.
Jeg sætter mig slukøret ind i bilen, og kører mod Aarhus. Efter at have kørt en kilometer, ser jeg en medfisker, som er i gang med at pakke sammen. Jeg svinger kvikt bilen ind rabatten, og går over til ham. Han har fanget to havørreder, og humøret er betydeligt bedre end mit. Jeg forklarer ham min situation, og spørger, om jeg ikke kan købe et par spinnere af ham. Han hiver to uudpakkede Mepps 4 op af tasken – mit aftenfiskeri er reddet!
Med raske skridt går jeg langs vandet, ned til det sted jeg har planlagt at starte mit fiskeri. Efter to kast sidder min spinner fast på bunden. Jeg går og knokler med at får den fri, men til sidst springer linen/knuden. Jeg får monteret den sidste spinner, og giver den et lille kys med ordene; sæt dig nu ikke fast i andet end fisk. Jeg fisker uden at mærke andet end små bækørreder den næste time. Solen er nu kommet så langt ned, at brinken skygger åen. Jeg kaster spinneren op under et lille træ, og får straks kontakt til en fin havørred på 45 cm, som jeg roligt genudsætter. Humøret er nu helt i top, og jeg får fisket de næste par hundrede meter af, uden at støde på andet end mindre bækørreder igen.
Lidt oppe af åen har en stor klat grøde stoppet åen, hvilket forklarer, hvorfor jeg ikke har haft problemer med løs grøde indtil nu. På den anden side af grødeklatten kommer grøden drivende med 5-10 meters mellemrum. Jeg er nået til et sted med en stor vandranunkel, som deler åen op med en lille rende på 20 cm på min egen side. Jeg venter, og får kastet mellem grøden. Helt ind ved ranunkel hugger en havørred, og springer op i ranunklen. Jeg holder stangen højt, og forsøger at guide den ud, men den spræller i overfladen. Jeg får den ind i den lille rende, og starter en hård fight. Jeg vil hverken have den ind i sivene på min egen side, eller ud i ranunklen igen. Efter et minuts tid får jeg landet fisken – 62 cm og 3 kg rent. Da jeg tager mobilen op for at tage et billede, ser jeg at Mikkel fra bestyrelsen havde skrevet, og spurgt om jeg skulle med til Lilleåen i morgen. Jeg sender billede af fisken retur, og siger at det ikke er i morgen det sker, men i dag.
Jeg tager stangen og fisken, og går op til næste plads. Her kommer et af de ældre medlemmer gående. Han lykønsker mig med fangsten, og jeg ønsker ham knæk og bræk. Næsten oppe ved bilen løber en lille bæk ud i åen, hvor der samtidig er udhængende grøde. Dette skriger standplads, og jeg kaster min spinner 2 meter opstrøms, og lader den gå dybt under grøden. En hidsig havørred hamrer på spinneren, og tager et mindre udløb nedstrøms. Jeg får halet fisken ind, men da jeg får den indenfor 5 meter, stikker den et langt udløb op af åen, hvor hjulets bremse hviner højt. Jeg får efter lidt tid fisken i nettet, og konstaterer, at fisken er ligeså stor som den forrige ca. 60 cm. Jeg får krogen ud, og lukker fisken tilbage i åen.
Sidder et øjeblik på brinken, og sender en venlig tanke til idioten, der tabte sin pung, og den venlige medfisker, som kunne undvære et par spinnere. Jeg beslutter at slutte min fisketur, og kører hjem med både pung og fisk i bilen.

Fangstrapporter

Fra 2023 skal der bruges Fangstjournalen til indberetning - data går til DTU Aqua. Hent Fangstjournal appen eller burg formularen her. Indberet gerne nulture (Fisketure uden fangst)

Alle medlemmer har pligt til at indberette fangster fra foreningens fiskevande, på hjemmesiden, seneste 3 dage efter fangsttidspunktet. Fra 2022 gælder det alle arter med undtagelse af fredfisk.

Alle fangster af laks og havørred skal indrapporteres i samme døgn - inden kl. 24 og gerne med det samme. Dette er vigtigt da vi får tildelt kvoter på bestemte vandløb.

Fangstrapporten er med til at give inspiration for medlemmer samt mulige nye medlemmer. Derudover giver det bestyrelsen et billede af sæsonens fiskeri og kan være beslutningsgrundlag for arbejde med vandpleje samt andre initiativer ved foreningens vande.

Vigtigt!

Alle fangster fra Skjern Å, nedre Omme Å, Vorgod Å, Holtum Å, Storå og Varde Å (Grindsted) skal indberettes gennem AROS hjemmeside. Fangster kommer helt automatisk ind på sammenslutningens side.

Fangster fra Gudenåen nedstrøms Tangeværket skal indberettes på AROS side samt sammenslutningens side. Der arbejdes pt. for en løsning med Fangstjournalen på Gudenåen.

Tilbage til oversigten