Laks fra Herning Lystfiskerforening - stykke lige nedenfor Langager

Metode Flue
Længde 93 cm
Vægt 7 kg

Efter at have mistet en blank laks d. 16. april, var der lagt op til ekstra opmærksomt fiskeri om fredagen d. 17. april. Jeg gik over stykket nedstrøms Langager (Herning vand) fra morgenstunden, men mærkede ikke noget. Derfor skiftede jeg fra en lille gul zonkerflue til en Munkerflue m. 2 kugler og startede forfra på stykket. Munkerfluen kan flytte noget vand og er helt anderledes en en almindelig zonkerflue.
På den sidste del af stykket ligger en stor pool som afsluttes af en fin nakke.
På nakken og midt i åen forgriber en blank og sur hanlaks sig uden nåde på fluen.
Jeg holdt fisken meget kontant og var straks nede på siden af den for at lægge pres på den nedefra.
Længere nedstrøms var der en strækning, hvor jeg ikke kunne følge laksen så min strategi var at tvinge den til at svømme op ad åen.
Det lykkedes og fisken gik tungt og dybt langs egen kant og med stangen ud over åen fulgte jeg den opover. Jeg formåede at styre den uden om udhængende pilekrat og få den op i selve poolen.
Næste udfordring var at finde et sted at lande fisken da der var langt over en meter ned til vandoverfladen.
Så jeg fik bakset fisken hele vejen op igennem poolen og fandt en lille lille "strand" hvor der lige kunne ligge en halv laks.
Efter lidt kæmperi fik jeg laksen lagt ind på siden af den lille "strand" og kunne selv lande den med et greb om halen.
Da fisken var på land blev jeg saluteret af en medfisker på den anden side af åen.

Det var en fuldstændig blank laks med løse skæl - 93 cm og 7 kg.
Efter lidt jubel gik den lange og sødmefuld travetur med laksen på nakken op til vores hytte v. Langager, hvor medfiskere kom for at lykønske og skåle i en kold øl.
På min jakke hænger der stadig sølvblanke skæl til minde om en skøn premierelaks.
Da jeg kom hjem lugtede jeg som en rigtig laksefisker skal lugte - af sved, lakseslim og røg (fra indlevering af laksen på røgeriet i Hovedgård).

Fangstrapporter

Fra 2023 skal der bruges Fangstjournalen til indberetning - data går til DTU Aqua. Hent Fangstjournal appen eller burg formularen her. Indberet gerne nulture (Fisketure uden fangst)

Alle medlemmer har pligt til at indberette fangster fra foreningens fiskevande, på hjemmesiden, seneste 3 dage efter fangsttidspunktet. Fra 2022 gælder det alle arter med undtagelse af fredfisk.

Alle fangster af laks og havørred skal indrapporteres i samme døgn - inden kl. 24 og gerne med det samme. Dette er vigtigt da vi får tildelt kvoter på bestemte vandløb.

Fangstrapporten er med til at give inspiration for medlemmer samt mulige nye medlemmer. Derudover giver det bestyrelsen et billede af sæsonens fiskeri og kan være beslutningsgrundlag for arbejde med vandpleje samt andre initiativer ved foreningens vande.

Vigtigt!

Alle fangster fra Skjern Å, nedre Omme Å, Vorgod Å, Holtum Å, Storå og Varde Å (Grindsted) skal indberettes gennem AROS hjemmeside. Fangster kommer helt automatisk ind på sammenslutningens side.

Fangster fra Gudenåen nedstrøms Tangeværket skal indberettes på AROS side samt sammenslutningens side. Der arbejdes pt. for en løsning med Fangstjournalen på Gudenåen.

Tilbage til oversigten